tr?id=730407397638090&ev=PageView&noscript=1
kołdra obciążeniowa

Kołdra obciążeniowa – 17 niesamowitych korzyści

Odczuwasz wysoki poziom stresu nie tylko w ciągu dnia? Czujesz, że Twoja głowa cały czas myśli co ma jeszcze do zrobienia i bezskutecznie szukasz sposobu na lepszy sen? A może każdą noc spędzasz na nałogowym wierceniu się i często trudno Ci zasnąć, ponieważ ciągle myślisz o tym, co masz na liście rzeczy do zrobienia następnego dnia? To błędne koło, które sprawia, że ​​rano czujesz się całkowicie wyczerpany. Dla wielu osób kołdra obciążeniowa stała się remedium na te wszystkie problemy. Niezbędnym elementem nocnego odprężania i zdrowego snu. I nie bez powodu. Badania sugerują, że kołdry obciążeniowe mogą przynosić korzyści w tak wielu dolegliwościach, że aż dziwne jest, że są jeszcze tak mało popularne. 

W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci jak działają kołdry obciążeniowe, a także jakie korzyści mogą Ci przynieść.

Kołdra obciążeniowa – co to takiego?

Kołdry obciążeniowe to ciężkie kołdry-koce stosowane w celach terapeutycznych takich jak łagodzenie niepokoju i stresu. Zwykle ważące od 4 do 8 kg koce są wypełnione specjalnymi plastikowymi granulkami lub szklanymi koralikami. Dodatkowy ciężar ma na celu wywołanie uspokajającego efektu po umieszczeniu kołdry na ciele.

Ten obszerny przewodnik obejmuje wszystko, co musisz wiedzieć o kołdrach obciążeniowych, w tym:

Jak działa kołdra obciążeniowa

Korzyści z kołdry obciążeniowej

Kto może skorzystać na kołdrze obciążeniowej

Czy kołdry obciążeniowe są tego warte

Przejdź do wybranej sekcji powyżej lub zanurkuj poniżej, aby dowiedzieć się wszystkiego, czego potrzebujesz o kołdrach obciążeniowych i ich działaniu.

Jak działa kołdra obciążeniowa

Kołdra obciążeniowa działa jak uścisk, wykorzystując technikę zwaną stymulacją głębokiego nacisku (DPS), aby użytkownik poczuł się bezpieczniej. Technika DPS to nacisk na ciało – za pomocą rąk, narzędzi lub koców – który może rozluźnić układ nerwowy.

Prof. Temple Grandin jako pierwsza odkryła terapię głębokiego nacisku, szukając czegoś, co złagodzi niepokój dzieci ze spektrum autyzmu (sama również na niego cierpi). Chciała zapewnić pacjentom coś, co nie będzie dla nich krępujące ani ograniczające, więc wymyśliła „maszynę do przytulania”, która wywierała delikatny nacisk na ciało. Zauważyła przy tym, że wynalazek uwalnia u pacjentów oksytocynę – hormon matczynej miłości.

kołdra Gravity
Kołdra Gravity ma charakterystyczną strukturę

Na podstawie tych badań opracowano kołdry obciążeniowe. Dają podobne doznania jak „maszyna do przytulania” poprzez lekkie uciskanie ciała i stymulowanie uwalniania oksytocyny.

Kołdra obciążeniowa działa jako forma terapii głębokiego ucisku, która może zwiększyć ilość dopaminy i serotoniny w mózgu. Są to substancje chemiczne zapewniające dobre samopoczucie, które mogą wywołać u użytkownika poczucie spokoju, szczęścia i dobrego samopoczucia. Z tego powodu kołdry obciążeniowe są stosowane w leczeniu objawów autyzmu, zaburzeń przetwarzania sensorycznego i depresji.

17 korzyści z kołdry obciążeniowej (według nauki)

Ponieważ kołdry obciążeniowe są formą terapii głębokiego ucisku, zapewniają wiele korzyści, w tym wzrost serotoniny, zmniejszenie częstości akcji serca i wiele więcej. 

1. Tworzy efekt uspokajający

Osoby, które używają kołder obciążeniowych, często zgłaszają jej działanie uspokajające i z tego powodu kołdry te są często stosowane u osób zestresowanych lub z zaburzeniami, które powodują nadpobudliwość. Kołdry obciążeniowe wykazują działanie uspokajające u wszystkich, od studentów po zwierzęta.

kołdra obciążająca tworzy efekt uspokajający
Co dałbyś aby wreszcie dobrze się wyspać?

2. Poprawia interakcje społeczne w ciągu dnia

Stwierdzono, że kołdry obciążeniowe poprawiają interakcje społeczne w ciągu dnia, głównie dlatego, że są w stanie zapewnić spokojny sen poprzedniej nocy.

Kiedy nie jesteś w stanie dobrze się wyspać, wpływa to na każdy aspekt Twojego życia – w tym na interakcje społeczne i wyniki w innych obszarach, takich jak szkoła czy praca. Kiedy odzyskujesz dobry sen, zwykle jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki odzyskujesz też chęć do życia.

3. Zwiększa poziom serotoniny

Kołdra obciążeniowa może zwiększyć przepływ serotoniny do mózgu. Jest to kluczowe jeśli chodzi o Twój wypoczynek, ponieważ serotonina wpływa na cykl snu i czuwania, regulując fazy snu i wpływając na jego głębokość. Wykazano, że głęboki nacisk wywoływany dzięki kołdrze obciążeniowej stymuluje uwalnianie serotoniny, pomagając jej użytkownikowi spać spokojniej i zdrowo. Może być pomocna m.in. przy zaburzeniach snu w depresji.

jaka kołdra dla cierpiącego na bezsenność?
Co zrobić, gdy brak snu spędza Ci sen z powiek?

4. Zmniejsza aktywność układu nerwowego

Nadmierna aktywność autonomicznego układu nerwowego może prowadzić do niepokoju, nadpobudliwości i wielu innych problemów. Kołdra obciążeniowa może wprowadzić system nerwowy w „tryb odpoczynku” – łagodząc skutki niepokoju, takie jak duszność lub przyspieszone tętno.

5. Zmniejsza niepożądany ruch w nocy

Rzucasz się i obracasz w nocy? Używanie kołdry obciążeniowej podczas snu może pomóc zmniejszyć nocne wiercenie się. Badania potwierdzają to stworzenie wrażenia zamknięcia w kokon zapewniany przez kołdrę obciążeniową może ograniczyć ruchy w nocy, prowadząc do bardziej spokojnego snu. 

6. Łagodzi objawy zespołu niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych nóg (RLS) to stan, który powoduje mimowolne i szybkie ruchy nóg. Dzieje się tak zwykle, gdy osoba dotknięta chorobą próbuje zasnąć. Zauważono, że wywieranie nacisku na kończyny przez dłuższy czas może zmniejszyć objawy RLS.

kołdra obciążeniowa i syndrom niespokojnych nóg
Kołdra obciążeniowa łagodzi syndrom niespokojnych nóg

7. Pomaga w fibromialgii

Osoby z przewlekłym bólem, takim jak fibromialgia (przewlekła niezapalna choroba reumatyczna tkanek miękkich), odczuwają komfort w stosowaniu kołdry obciążeniowej. Co ciekawe, może ona pomóc Ci złagodzić objawy, jednocześnie pomagając przerwać cykl lęku i depresji, które często towarzyszą chorobie.

8. Obniża częstość napadów

Nie wszystkie osoby, które używają kołdry obciążeniowej, zgłaszają te same korzyści, ale rzeczywiście do pozytywnych skutków używania kołdry należy zmniejszenie częstości napadów. Stymulacja głębokiego ucisku ma pozytywny wpływ na przywspółczulny układ nerwowy. To wprawia ciało w dobre samopoczucie.

9. Zmniejsza tętno

Czy wiesz, że terapia dotykowa zmniejsza częstość akcji serca? Kołdra obciążeniowa symuluje terapię dotykową, zapewniając podobne korzyści. Uspokajający efekt uziemienia może być pomocny w powstrzymywaniu objawów lęku lub chorób, które powodują przyspieszenie tętna.

kołdra obciążeniowa Gravity w wersji ekonomicznej
W kolekcji Gravity jest kilka propozycji różniących się m.in. wagą

10. Łagodzi lęk napadowy

Wykazano, że kołdry obciążeniowe i kamizelki uciskowe zmniejszają ataki paniki i zapobiegają stanom kryzysowym u ludzi w każdym wieku. Jeśli masz do czynienia z takimi problemami jak napady paniki, czy depresja, Twoje życie może poprawiać się w wielu dziedzinach.

11. Zwiększa poczucie bezpieczeństwa

Kołdry obciążeniowe – zwłaszcza owinięte wokół ciała w celu uzyskania efektu otulenia – dają zwiększone poczucie bezpieczeństwa. Może to pomóc w naprawie innych obszarów Twojego życia, w tym w poprawie snu, a nawet pomaganiu w lęku przed snem.

12. Poprawia komunikatywność

Inną obserwowaną korzyścią ze stymulacji głębokiego nacisku dzięki kołdrze obciążeniowej jest zwiększona komunikatywność – szczególnie u dzieci ze spektrum autyzmu. Prawdopodobnie chodzi tu o poczucie bezpieczeństwa i uziemienia.

13. Pomaga radzić sobie z nerwicą natręctw

Jeśli cierpisz Ty lub ktoś z Twoich bliskich na zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, kołdra obciążeniowa również pomoże. Zaburzenia te wiążą się z niskim poziomem serotoniny, a jak już wspomniałem wcześniej, kołdra obciążeniowa może pomóc w zwiększeniu uwalniania tego związku chemicznego w organizmie. 

koldra obciazeniowa i bezsennosc

14. Łagodzi objawy menopauzy

Zwykle się o tym nie mówi, ale wiele kobiet, które przechodzą menopauzę, cierpi na zaburzenia snu. Zgłaszają również lęk i depresję. Kołdra obciążeniowa może pomóc we wszystkich tych objawach, ułatwiając spokojny sen.

15. Uspokaja osoby z zaburzeniami sensorycznymi

Kołdra obciążeniowa może uspokoić dzieci z zaburzeniami czucia. Wielu rodziców dzieci z zaburzeniami sensorycznymi uważa, że ​​to dobre narzędzie, które należy mieć pod ręką. Dzieci czują się komfortowo i bezpiecznie. Terapeutyczne działanie kołdry obciążeniowej może również się przydać osobom z innymi zaburzeniami rozwojowymi.

16. Poprawia nastrój

Nawet jeśli nie dotyczą Cię powyższe problemy zdrowotne, używanie kołdry obciążeniowej może wpłynąć na dobre zmiany w Twoim życiu. Ogólna poprawa nastroju wydaje się być słabą obietnicą w świetle różnych zaburzeń, ale kto by nie chciał być wiecznie zadowolony?  Tu nie ma żadnej magii – nacisk kołdry obciążeniowej zwiększa produkcję oksytocyny, hormonu dobrego samopoczucia. W połączeniu ze spadkiem poziomu kortyzolu (hormonu stresu) może to mieć znaczący wpływ na Twój stan umysłu.

17. Indukuje i poprawia sen

Ludzie, którzy używają kołdry obciążeniowej, często zauważają, że dłużej śpią, mają mniej zakłóceń podczas snu i ogólnie mają lepszy sen. Często pojawia się też informacja, że ​​kołdra obciążeniowa pomaga im szybciej zasnąć. Przypomnij sobie jakiegokolwiek niemowlaka i błogość na jego małej buźce, gdy zasypia szczelnie otulony w becik.

Kto jeszcze może skorzystać na kołdrze obciążeniowej?

Osoby odczuwające lęk lub mające problemy ze snem często pozbywają się swoich problemów zdrowotnych, zastępując kołdrę kołdrą obciążeniową (więcej na temat dobrego snu przeczytasz w tym artykule). Oto lista:

szlafrok obciążeniowy
Struktura szlafroka obciążeniowego Gravity

Osoby cierpiące na ADHD

Uczniowie z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) stwierdzili, że DPS jest bardzo pomocny. Uczestnicy jednego z badań stwierdzili, że kiedy nosili obciążoną kamizelkę, poprawiło się wykonanie zadania, podobnie jak ich uwaga poświęcona zadaniu i ogólne zachowanie. Dalsze badania poszerzają teorię, że kołdry obciążeniowe mogą pomóc osobom z ADHD lepiej spać.

Cierpiący na chorobę Alzheimera

Jednym z powszechnych objawów choroby Alzheimera jest depresja, na którą cierpi od 5 do 20 % pacjentów. Strach i zmęczenie mogą się objawiać, gdy ludzie z chorobą Alzheimera próbują zrozumieć świat, ale nie są w stanie tego zrobić. Wykazano, że kołdra obciążeniowa w niektórych przypadkach zmniejsza uczucie depresji i lęku (sławne już serotonina i oksytocyna).

Osoby autystyczne

Jednym z powszechnych objawów autyzmu są kłopoty ze snem. I tutaj z pomocą również może przyjść  kołdra obciążeniowa,

której zadaniem będzie zmniejszenie negatywnych objawów u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Badania pokazują również, że terapia dotykowa może złagodzić dolegliwości, takie jak skurcze mięśni i lęk społeczny. Kołdra obciążeniowa może dawać podobne efekty.

Osoby cierpiące na zespół stresu pourazowego

Kołdry obciążeniowe wpływają na rozluźnienie układu nerwowego. Może to pomóc pacjentom po urazie zrelaksować się, poczuć się bardziej stabilnym emocjonalnie i bezpiecznym.

kołdra obciążeniowa w różnych wersjach wagowych
W zależności od wagi, kołdra jest bardziej lub mniej obszerna

Czy kołdry obciążeniowe są tego warte?

Kołdry obciążeniowe – znane również jako kołdry grawitacyjne – zyskały nieco na popularności w ostatnich latach ze względu na wiele korzyści, jakie posiadają. Nie są u nas jednak jeszcze tak znane jak np. w USA. Jeśli jesteś osobą, która zmaga się z zaburzeniami snu, lękiem, autyzmem, ADHD, chorobą Alzheimera lub zespołem stresu pourazowego, kołdra obciążeniowa jest zdecydowanie warta spróbowania.

Aby uzyskać najlepsze wyniki, kupując kołdrę obciążeniową, zalecam zakup takiej, która stanowi 10% masy ciała.

Na przykład, jeśli ważysz 80 kilogramów, powinieneś kupić kołdrę obciążeniową o wadze 8 kilogramów. Jeśli ważysz 90 kilogramów, powinieneś poszukać kołdry o wadze 9 kilogramów i tak dalej.

Gravity – lider wśród kołder i koców obciążeniowych

Gravity to najpopularniejsza na świecie seria kołder obciążeniowych. W 2019 roku zdobyły I miejsce w rankingu kołder obciążeniowych serwisu opiniującego akcesoria do spania – Mattress Advisor. W badaniu portalu, 72% uczestników zgłosiło głębszy, bardziej spokojny sen, a 76% cieszyło się szybszym zasypianiem podczas korzystania z Gravity. 

Odprężenie nie tylko w nocy

Co ciekawe, z mocy grawitacji możesz korzystać również zaraz po obudzeniu lub tuż przed snem wskakując w obciążeniowy szlafrok. To idealna alternatywa dla kołdry obciążeniowej, która zapewni nie tylko wspaniałe rozpoczęcie dnia czy element rytuału przygotowującego do snu. Szlafrok możesz też z powodzeniem stosować podczas snu. Odpręża, wycisza i relaksuje, przynosi odprężenie. Obciążona osłona kołnierza wykorzystuje moc „głębokiej stymulacji nacisku”, aby sprzyjać redukcji stresu i relaksacji – podobnie jak koc czy kołdra Gravity.

szlafrok obciążeniowy utrzymuje poczucie komfortu po nocy
Szlafrok obciążeniowy Gravity utrzymuje komfort spokoju zaraz po przebudzeniu

Obciążoną część wewnętrzną można wyjąć za pomocą zamka błyskawicznego na spodzie kołnierza szlafroka, co pozwala na noszenie go z obciążeniem lub bez. Czyszczenie jest proste – szlafrok można prać w pralce po wyjęciu wkładki obciążającej (uwaga: ona przeznaczona jest wyłącznie do prania ręcznego / czyszczenia punktowego).

Kołdra obciążeniowa Gravity jest dostosowana do Ciebie dzięki 5 różnym opcjom wagowym (4 kg, 6 kg, 8 kg, 10 kg, 12 kg), dzięki czemu możesz wybrać wagę, która najlepiej pasuje do Twojego ciała.

Kołdra ma szereg pikowanych kanałów rozmieszczonych na całej powierzchni, które zapewniają równomierne rozłożenie ciężaru. To pozwala uzyskać najlepsze wyniki. W przypadku kołdry obciążeniowej pomocne może być dołączenie przyjemnej miękkiej prześcieradła i puszystej poduszki, aby dopełnić idealne, przytulne miejsce do spania.

kołdrę obciążeniową należy dopasowywać do wagi użytkownika
Waga kołdry powinna wynosić 10% wagi jej użytkownika

Zanim kupisz

Każdy produkt wspomagający pozbywanie się dolegliwości zdrowotnych może działać różnie na różne przypadki zdrowotne. Aby mieć pewność, że kołdra obciążeniowa może być używana w przypadku Twoich dolegliwości, skonsultuj się z naszym doradcą aby uzyskać pełne informacje. Nie kupuj kołdry obciążeniowej na własną rękę.

Więcej na temat tego jak zapewnić dobry sen, przeczytasz w artykule.

Podobał Ci się wpis? Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest