tr?id=730407397638090&ev=PageView&noscript=1
pole elektromagnetyczne w domu

Pole elektromagnetyczne w domu – jak się chronić?

Film w łóżku, zakupy w ciepłych kapciach i praca w bujanym fotelu – kto nie jest przyzwyczajony do wygód współczesnego życia? W dzień jest to całkiem zrozumiałe, jednak jak te wszystkie urządzenia wpływają na nas w nocy? Okazuje się, że nasze telefony komórkowe, kuchenki mikrofalowe, routery Wi-Fi, komputery i inne zdobycze techniki wysyłają strumień niewidzialnych fal energii. Czy fale te mają na nas zły wpływ? – zdania są podzielone. Czy powinniśmy zatem łączyć problemy z zasypianiem i utrzymaniem dobrego snu z ilością urządzeń jakie mamy w sypialni? Czy pole elektromagnetyczne w domu powinno nas martwić? Najlepiej jest po prostu dmuchać na zimne.

Co to jest pole elektromagnetyczne? 

Największym producentem fal, które wytwarzają pola elektryczne i magnetyczne (EM) lub promieniowanie jest… słońce. Do niego z czasem dołączyły linie elektroenergetyczne i oświetlenie wewnętrzne.

Z biegiem lat okazało się również, że wiele urządzeń wykorzystujących energię elektryczną, a z których chętnie korzystamy, wytwarza podobne pole elektromagnetyczne. 

Pole elektromagnetyczne w domu wytwarzane jest przez urządzenia oraz gniazdka
Pole elektromagnetyczne w domu wytwarzane jest przez urządzenia oraz gniazdka

Chociaż termin promieniowanie może Cię nieco przerażać, nie panikuj jeszcze. Ogólnie uważa się, że pole elektromagnetyczne nie ma złego wpływu na zdrowie – a dokładniej, nie powoduje chorób, czy tym bardziej śmierci. Są jednak podejrzenia, że może zakłócać niektóre procesy życiowe i powodować dyskomfort jak bóle głowy, czy wspomniane wcześniej problemy ze snem.

Większość naukowców nie uważa, aby pola elektromagnetyczne były niebezpieczne. Wciąż jednak są tacy, którzy wolą mieć baczenie na wszystkie zdobycze techniki. Tak na wszelki wypadek.

Pole elektromagnetyczne w domu

Pola elektromagnetyczne (EM) są współcześnie obecne właściwie we wszystkich domach – wszyscy na co dzień używamy różnorodnych sprzętów ułatwiających nam życie. Pola elektromagnetyczne w domu tworzą się nie tylko wokół urządzeń podłączanych do gniazdka elektrycznego, ale także wokół przewodów elektrycznych i paneli, które pomagają dostarczać energię elektryczną do Twojego domu.

Lajkowanie przed snem

Czy leżąc w łóżku korzystasz z różnego rodzaju urządzeń elektronicznych? Czy robisz to w ciągu godziny przed snem? Jeszcze 10 lat temu naturalnym relaksem przed snem była książka. Papierowa, rzecz jasna. Kładąc się do łóżka, włączałeś lampkę nocną i czytałeś tak długo, aż oczy Ci się same nie zamknęły lub aż nie zasnąłeś, a książka spadała Ci na nos. Niestety wraz z popularnością telefonów komórkowych, tabletów i czytników, nasiliły się złe nawyki.

Niedawne badania wykazały, że około 75% dzieci i aż 70% dorosłych korzysta z urządzeń elektronicznych w łóżku!

pole elektromagnetyczne w domu działa na nas gdy korzystamy ze smartfonów
Czy na godzinę przed zaśnięciem korzystasz z urządzeń?

Według Pulsu Medycyny, krótkotrwałe albo sporadyczne problemy ze snem ma już połowa Polaków! Przewlekłe problemy ze snem ma ok.15-25 % naszych rodaków. Chociaż wiele czynników może zaburzać sen (więcej o tym tutaj), technologia w sypialni jest coraz częściej przytaczanym powodem problemów ze snem ludzi w każdym wieku. 

EM w sypialni

Jeśli zastanawiasz się, czy masz w sypialni pole elektromagnetyczne, oszczędzę Ci zachodu: MASZ. Skąd ta pewność? Stąd, że współczesne domy, w których sypialnie są wolne od pól elektromagnetycznych można by policzyć na palcach rąk (a ich właściciele mieszkają pod lasem, sami hodują zwierzęta i aby zadzwonić w pilnej sprawie, pędzą do sołtysa na drugi koniec wsi – no dobrze, z tym ostatnim to przesadziłem).

Aby przekonać się o tym, że nie potrzebujesz żadnego specjalistycznego urządzenia do wykrywania EM w Twojej sypialni, wystarczy, że zerkniesz na poniższą listę. Pole elektromagnetyczne w domu pochodzi od wszystkiego, co wykorzystuje energię elektryczną. Więc pomyśl o wszystkich urządzeniach w swojej sypialni, które wykorzystują energię do działania, takich jak:

telewizor
ładowarki do telefonów komórkowych i telefony komórkowe
tablet
laptop
Wifi
router Wi-Fi
smartwatch
konsola gier.

Ale to nie wszystko, bo pole elektromagnetyczne w domu wytwarzają też całkiem zwykłe sprzęty zasilane prądem takie jak:

głośniki bezprzewodowe
sprzęt do ćwiczeń
wentylatory
przedłużacze
podgrzewane koce, poduszki rozgrzewające itp.
a nawet niektóre żarówki.

Co jest nie tak z tymi polami elektromagnetycznymi?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) stwierdziła już, że pole elektromagnetyczne w domu może mieć fizyczny wpływ na zdrowie, wpływając na Twoje codzienne życie. No bo wyobraź sobie, że ciało człowieka ma również własne reakcje elektryczne i biochemiczne, w końcu każdy z nas to swego rodzaju komputer wymagający zasilania. Zderzenie tych dwóch (czy więcej) pól elektromagnetycznych może powodować zmiany w normalnej reakcji organizmu.

W przeprowadzonych badaniach, w tym badaniach WHO nad polami elektromagnetycznymi, okazuje się, że pogorszenie się samopoczucia związane z oddziaływaniem pól elektromagnetycznych na człowieka obejmuje:

zmniejszoną produkcję melatoniny w szyszynce (która wpływa na sen)

  • bóle głowy
  • niepokój
  • zmęczenie
  • pogorszenie wzroku
  • problemy ze strony układu nerwowego jak pogorszenie pamięci, dezorientacja, nadmierna ruchliwość
  • a nawet depresję.
wpływ EM na człowieka
Jak pole elektromagnetyczne oraz elektryczne wpływa na człowieka

(1) Urządzenia – wszystkie zasilane prądem elektrycznym wytwarzają pola elektryczne

(2)Pole elektryczne i (3) pole magnetyczne– pochłaniane przez ciało i oddziaływujące na nie

(4).Pola elektryczne i magnetyczne nakładają się na siebie mogąc zakłócać prawidłowe funkcjonowanie organizmu

(5)Mózg – nasz osobisty komputer, który wysyła impulsy elektryczne niezbędne do sterowania wszystkimi czynnościami.

Pole energetyczne w domu – korzyści z sypialni wolnej od technologii

Sypialnia wolna od technologii może poprawić sen, zapobiegając wielu problemom związanym z korzystaniem z urządzeń elektronicznych w nocy:

  1. Korzystanie z urządzeń przed snem zazwyczaj wydłuża czas, w którym faktycznie kładziesz się spać, skracając czas wypoczynku.
  2. Technologia wpływa na mózg, pobudzając umysł do pracy i utrudniając zasypianie.
  3. Dźwięki i migające światła pochodzące z urządzeń znajdujących się w sypialni mogą powodować niepożądane przebudzenia podczas snu.
  4. Niebieskie światło emitowane przez wiele urządzeń zakłóca naturalną produkcję melatoniny, hormonu ułatwiającego sen i zaburza rytm dobowy.
  5. Nawet jeśli przełączysz telefon komórkowy lub inne urządzenia w tryb cichy, umieszczenie ich w sypialni stwarza pokusę, aby na nie spojrzeć, gdy obudzisz się w nocy, co utrudnia lub nawet uniemożliwia ponowne zasypianie.
rośliny to naturalne odpromienniki
Wprowadzenie zieleni do sypialni jest dobrym sposobem na ograniczenie promieniowania z urządzeń

Jakie urządzenia posiadasz?

Jeszcze dwie dekady temu podstawową technologią w naszych domach był telewizor. Obecnie większość gospodarstw domowych nadal go ma, ale posiada też inne urządzenia, takie jak smartfony i komputery. Rośnie liczba urządzeń połączonych z internetem w przeciętnej rodzinie. Portal TelkoIn przytacza badania firmy Kaspersky Lab: “w pierwszej połowie 2016 r. na jedno gospodarstwo domowe przypadało 5,9 takich urządzeń, podczas gdy w drugim półroczu liczba ta wynosiła już 6,3”. Przy takim przyroście za chwilę będziemy się potykać o smartfony i czytniki. Zastanów się jak to jest u Ciebie i zrób inwentaryzację urządzeń w domu, a szczególnie w sypialni. 

Technologia wrosła w nasze życie na tyle, że tworzenie przestrzeni wolnych od technologii może wydawać się trudnym zadaniem. Mimo wszystko korzyści mogą być znaczące. Kilka prostych kroków może ułatwić ten proces i pozwolić przyzwyczaić Ci się do nowego środowiska sypialni, które będzie sprzyjało zasypianiu. Moje wskazówki przeprowadzą Cię przez praktyczne kroki uwalniania Twojej sypialni od technologii.

Sposób oddziaływania każdego urządzenia może się różnić, a ponadto każde może mieć różny czas ładowania. W rezultacie niektóre sprzęty mogą być łatwiejsze do usunięcia z sypialni niż inne.

Wskazówki, jak uczynić sypialnię wolną od technologii

Najbardziej oczywistym sposobem na stworzenie środowiska do snu wolnego od technologii jest po prostu usunięcie urządzeń z sypialni. Oto 11 wskazówek jak przeprowadzać zmiany dobrze i efektywnie:

1.Zarezerwuj w domu specjalną przestrzeń dla elektroniki

Znajdź miejsce na zewnątrz sypialni, gdzie możesz przechowywać całą swoją elektronikę na noc. Takie idealne miejsce z podłączeniem do ładowarek, aby wszystkie Twoje urządzenia miały rano w pełni naładowane baterie.

2.Opracuj nową rutynę przed snem

Bez względu na to, czy chodzi o dzieci czy dorosłych, ustalony plan wieczornych czynności może wzmocnić zdrowe nawyki. Ustal więc zupełnie nowy plan czynności wykonywanych przed snem, taki, który nie wymaga włączania telewizora ani sprawdzania wiadomości. postaw na relaks, rozciąganie się lub czytanie książki.

3.Ustaw na stałe czas wyłączania ekranów i wygaszania świateł

Ustal konkretny czas wieczorem, kiedy szykując się do łóżka będziesz wyłączać wszelką elektronikę i światło. W ten sposób nie będziesz zrywać się, by sprawdzić jeszcze jedną wiadomość e-mail i nie będziesz mieć pokus, aby dokończyć swój ulubiony serial. Takie podejście pomaga również przyzwyczaić się do określonego czasu spędzanego bez ekranów i wpływa pozytywnie na regularny harmonogram snu.

książka przed snem
Jeśli chcesz się zrelaksować przed snem, poczytaj książkę

4.Miej coś do czytania w pobliżu

Skrócenie czasu spędzanego przed ekranem w nocy to świetny sposób na odzyskanie radości z czytania drukowanej książki lub czasopisma. Trzymaj na stoliku nocnym coś, co lubisz czytać. W ten sposób zmniejszysz prawdopodobieństwo wystąpienia FOMO (strachu przed przegapieniem czegoś), który może pojawić się w związku z byciem z dala od elektroniki.

5.Nie pracuj w łóżku

Brzmi zbyt prosto, ale zarezerwowanie łóżka jedynie do seksu i snu naprawdę pomaga. Pozwala to mózgowi kojarzyć przebywanie w łóżku z tymi czynnościami, minimalizując potrzebę przynoszenia technologii do łóżka.

Łóżko do dwóch czynności: spania i seksu
Łóżka używaj wyłącznie do dwóch czynności: spania i seksu

6.Używaj zwykłego budzika

Jeśli używasz telefonu jako budzika, zamień go na tradycyjny budzik. Jeśli ma to być budzik elektroniczny, sprawdź czy ma ustawienia niskiej jasności, które pomaga utrzymać ciemność w sypialni.

7.Rozważ maszynę wytwarzającą biały szum

Jeśli używasz telefonu do odtwarzania kojących dźwięków w nocy, urządzenie z białym szumem może służyć temu samemu celowi, ale bez funkcji odbierania wiadomości e-mail. Maszyna do białego szumu to urządzenie, które wytwarza “hałas”, który uspokaja. Najczęściej brzmi on jak rwący wodospad lub wiatr wiejący w drzewach, czy inne spokojne lub podobne do natury dźwięki. 

8.Naucz się technik relaksacyjnych

Jeśli masz FOMO, gdy jesteś z dala od telefonu, techniki relaksacyjne, takie jak głębokie oddychanie lub medytacja uważności, mogą pomóc uspokoić umysł. Jednocześnie wprowadzą Cię w dobry nastrój do zasypiania.

9.Wyznacz granice odnośnie przyjaciół, rodziny i pracy

Wiele osób uważa, że ​​muszą spać z telefonem w pobliżu, ponieważ być może będą musieli natychmiast zareagować na coś ważnego. Niestety, ta potrzeba bycia połączonym z Internetem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, oznacza ryzyko przerw w nocy. Aby to zmienić, powiedz znajomym, rodzinie i współpracownikom, że nie będziesz dostępny późnym wieczorem i wczesnym rankiem. Wyznaczenie tej granicy daje swobodę uwolnienia sypialni od technologii bez martwienia się o nieodebrane wiadomości, połączenia lub e-maile.

nie przenoś biura do sypialni
Nie przenoś biura do sypialni

10.Nagradzaj siebie

Jeśli usunięcie technologii z sypialni wydaje się karą, znajdź sposób, aby zmienić ją w coś pozytywnego. Niech to będzie coś nagradzającego za kamienie milowe, takie jak tydzień, miesiąc lub rok wolny od technologii w sypialni. 

11.Wprowadź do sypialni rośliny

Każda z roślin pochłania promieniowanie elektromagnetyczne, ale niektóre z nich robią to znacznie skuteczniej. Wpływ na to mają biochemiczne przemiany w tkankach roślin, a mówiąc w uproszczony sposób – im łatwiej roślina zbiera kurz, tym lepszym jest odpromiennikiem. Okazuje się więc, że stawianie paprotki na telewizorze (gdy telewizory były jeszcze pudłami, a nie cienkimi plazmami) miało swój ukryty sens. Do roślinnych odpromienników oprócz paprotki należą: geranium, asparagus pierzasty, aloes, zielistka Sternberga, sansewieria gwinejska.

Przełom w zakresie ochrony przed promieniowaniem EM

a. Farba-ekran: 

Możesz zastosować coś co skutecznie i na stałe obniży pole elektromagnetyczne w domu: specjalną farbę-ekran na ścianę. Farba ta działa jak niewidzialna tarcza eliminując nawet do 99% szkodliwego pola elektrycznego w pomieszczeniu. Nie tylko ekranuje, ale również pochłania szkodliwe częstotliwości. Co ciekawe pozwala jednocześnie na swobodne korzystanie z telefonów komórkowych i Wi-Fi.

pol il Biala farba ekranujaca do scian 15 kg 11 kor 300x300 1 300x300
Farba – ekran eliminująca do 99% pola elektromagnetycznego

b. Tkanina ekranująca:

 Możesz ją zastosować w miejscach, z którymi masz bezpośrednią styczność w czasie snu – wewnątrz kołdry, czy pod materacem. Możesz również użyć jej zamiast zasłony w sypialni. Tkanina zapewnia skuteczną ochronę przed szkodliwym promieniowaniem elektromagnetycznym emitowanym przez urządzenia telekomunikacyjne w otoczeniu. Tkaninę pokrywa specjalnie przygotowana siatka przewodząca. 

c. Zabezpieczenie przed telefonem i innymi urządzeniami:

adr protect
  • chroni przed polem elektrycznym wytwarzanym przez kable oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne.
  • zabezpiecza przed chorobami spowodowanymi elektrosmogiem
  • jeżeli „strzelasz iskrami” ” kopiesz prądem” likwiduje to zjawisko
  • zapewnia dobrą regenerację organizmu w czasie snu
pole elektromagnetyczne można zmniejszyć malując ściany specjalną farbą
Ta farba-ekran to innowacyjne rozwiązanie dla naszych domów pełnych technologii

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego rozwiązania? Skontaktuj się z nami.

W zależności od sytuacji może nie być konieczne wprowadzenie wszystkich zmian. Zamiast tego wypróbuj wskazówki, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom, aby wyeliminować technologię z sypialni i poprawić higienę snu.

Co, jeśli nie możesz uwolnić swojej sypialni od technologii?

Po dokonaniu przeglądu swojej elektroniki możesz stwierdzić, że nie możesz całkowicie uwolnić się od technologii w swojej sypialni. W takim przypadku weź pod uwagę następujące wskazówki, aby zminimalizować wpływ pola elektromagnetycznego w domu:

  • Zmniejsz liczbę urządzeń w sypialni: jeśli nie możesz pozbyć się z sypialni wszystkich urządzeń, postaraj się zredukować ich liczbę do absolutnego minimum.
  • Unikaj używania urządzeń na co najmniej godzinę przed snem: pozostawienie technologii w sypialni nie oznacza, że ​​musisz jej używać. Unikaj używania elektroniki przez godzinę lub dłużej przed położeniem się spać.
  • Schowaj urządzenia w szufladzie: nie mając telefonu ani tabletu stale w zasięgu wzroku, prawdopodobnie będziesz mniej skłonny do zaglądania do nich, gdy chcesz się zrelaksować lub spać.
  • Wycisz powiadomienia: przełącz elektronikę w tryb samolotowy i wyłącz powiadomienia, aby nie przeszkadzały Ci ciągłe wibracje ani migające światła.
  • Oprzyj się pokusie sprawdzania urządzeń po przebudzeniu w nocy: jeśli obudzisz się w nocy, daj sobie czas na ponowne zaśnięcie. Staraj się nie sprawdzać od razu telefonu, nawet jeśli chodzi tylko o godzinę. Patrzenie na telefon lub tablet może pobudzić Twój mózg i uniemożliwić powtórne zaśnięcie.
  • Zmniejsz jasność: światło z elektroniki może wpływać na sen, a zmniejszenie jasności ekranu do najniższego poziomu może w pewnym stopniu ten zły wpływ ograniczać.
  • Używaj trybu nocnego: wiele urządzeń ma tryb nocny, który zmniejsza ilość emitowanego przez nie niebieskiego światła. Funkcja ta może zmniejszyć zły wpływ urządzenia na produkcję melatoniny i rytm dobowy.
  • Wypróbuj okulary z filtrem światła niebieskiego: okulary takie odfiltrowują niebieskie światło, zanim dotrze ono do oczu, a niektóre badania sugerują, że mogą one zmniejszyć negatywny wpływ światła niebieskiego.
  • Automatyczne rozłączanie za pomocą aplikacji: niektóre aplikacje i programy na telefony komórkowe, tablety i komputery umożliwiają zaprogramowanie czasu, w którym urządzenie automatycznie przechodzi w tryb samolotowy. Może to skutecznie pomóc przestrzegać harmonogram ograniczenia używania elektroniki w nocy.
nie zostawiaj smartfona na szafce nocnej
Jeśli musisz mieć smartfon w sypialni, chowaj go wieczorem do szafki nocnej

Podsumowanie

Pola elektromagnetyczne nie są wyłącznie wytworem cywilizacji – są np. emitowane przez słońce. Naukowcy zastanawiają się nad możliwymi powiązaniami między niską ekspozycją na pola elektromagnetyczne a problemami zdrowotnymi jednak badania nie sugerują jednoznacznych odpowiedzi.

Zamiast martwić się o pole elektromagnetyczne w domu, powinieneś po prostu być świadomy i ograniczać ekspozycję na nie.

Odłóż telefon, gdy go nie używasz. Użyj funkcji głośnika lub słuchawek bezprzewodowych, aby telefon nie musiał cały czas znajdować się przy uchu.

Gdy śpisz, zostaw telefon w innym pokoju. Bądź świadomy możliwych efektów narażenia się na pole elektromagnetyczne w domu. Odłączaj się od urządzeń elektronicznych i elektryczności i od czasu do czasu udaj się na kemping. Miej oko na wiadomości dotyczące wszelkich rozwijających się badań nad ich wpływem na zdrowie. I po prostu nie narażaj się na niepotrzebną ekspozycję na fale, jeśli nie musisz.

Życzę Ci zdrowia!

Twój Jan Materac

Podobał Ci się wpis? Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest